Door de grote groei die is doorgemaakt sinds oktober 2020 zijn wij bij de postdiensten in een nieuwe staffel terechtgekomen. Dit betekent dat voor ons de verzendkosten omlaag zijn gegaan en deze verlaging is nu doorberekend in de verzendkosten die jullie betalen. Kortom: de verzendkosten zijn omlaag gegaan 😉
De tarieven voor Nederland zijn als volgt:
Van€ 6,20 exclusief btw (€ 7,50 inclusief btw) naar € 4,586776859504132 exclusief btw (€ 5,55 inclusief btw). De verzendkosten zijn dus met € 1,95 gedaald. Wij betalen € 5,55 exclusief btw, waardoor wij per pakket zelf ongeveer een euro bijleggen.
De gratis verzending is ongewijzigd gebleven: vanaf € 150,00 is sprake van gratis verzending.
De tarieven voor België zijn als volgt:
Voor België hanteerden wij twee tarieven: DHL en PostNL. In de praktijk is gebleken, mede door de lockdown-periode, dat we zelf steeds moesten switchen tussen beide postbedrijven (o.a. doordat PostNL geen buitenlandse pakketten aannam of het PostNL punt dicht was). Nu is gekozen voor één vast en lager tarief.
DHL was € 7,50 exclusief btw (€ 9,075 inclusief btw) en PostNL lag zelfs zo’n twee euro hoger. Nu is gekozen voor één vast tarief van € 6.20 exclusief btw (€ 7,50 inclusief btw). De verzendkosten zijn dus met € 1,575 gedaald. Wij betalen € 7,50 exclusief btw per pakketje, waardoor wij per pakket zelf € 1,30 bijleggen.
Verder vonden we het oneerlijk dat Nederland wél, maar België niet gratis verzending had. Om onze goede zuiderburen tegemoet te komen is besloten om met directe ingang gratis verzending toe te voegen vanaf € 175,00. De grens ligt vanwege de hogere verzendkosten en extra bijleg bij reguliere pakketjes iets hoger dan de Nederlandse gratis verzending.
PayPal kosten:
Samenvatting: Met ingang van begin februari zal een PayPal Fee van 3,40% gaan gelden. Deze fee/toeslag zal automatisch in beeld komen, wanneer PayPal geselecteerd wordt tijdens het afrekenen. Ook het bedrag zal hierbij goed aangegeven worden, zodat alles hierin duidelijk is. Waarom? Lees hieronder verder.
Er is helaas ook slecht nieuws, althans voor de liefhebbers van PayPal. De forse afdracht aan PayPal was ons al een langere tijd een doorn in het oog, zeker omdat bij veel producten een lage winstmarge wordt gehanteerd (in het bijzonder bij boosterboxen, zowel Engels als Japans). De combinatie van PayPal afdracht en gratis verzending zorgde in vrij veel gevallen zelfs voor een situatie waarin de winst volledig was verdampt.
Ondertussen hebben wij ook ruzie gekregen met PayPal, die uit het niets heeft besloten om een fors geldbedrag vast te houden als ‘reserve’. Dit werd ons medegedeeld door een door Google Translate vertaald e-mailberichtje (kennelijk hebben ze geen of weinig Nederlandse medewerkers?). Wij hebben sinds begin januari hier een drietal mails over gestuurd naar PayPal, maar nooit een reactie ontvangen. Om eerlijk te zijn: we zijn helemaal klaar met PayPal. Wij vinden het een arrogante bende met woekertarieven (3,40% van elke bestelling moeten wij afdragen en bij de inkoop van Japanse producten hanteren ze de meest idiote woekertarieven bij de valutaomrekening. Als wij omgerekend van Japanse Yen naar euro’s € 3000,00 moeten betalen, kost het ons bijna € 3400,00. Paypal rekent dus € 400,00 (!!!) voor deze betaling) en hebben gelukkig voor onze Japanse inkoop andere betalingsmogelijkheden gevonden.
We stonden dan ook voor de keus: verwijderen van Paypal of onze trots even opzij zetten. Wij hebben gekozen voor het laatste, simpelweg omdat wij de keus aan jullie willen laten hoe jullie betalen. PayPal is nu eenmaal een super handig betalingsmiddel, met geweldige aankoopbescherming. Wij vinden het echter niet langer terecht, mede gelet op de gratis verzending en alternatieve betalingsmogelijkheden zoals iDeal en Bancontact (welke ons slechts 25 á 30 cent kosten per transactie), om zelf de 3,40% PayPal-afdracht te betalen.
Met ingang van begin februari zal dan ook een PayPal Fee van 3,40% gaan gelden. Deze fee/toeslag zal automatisch in beeld komen, wanneer PayPal geselecteerd wordt tijdens het afrekenen. Ook het bedrag zal hierbij goed aangegeven worden, zodat alles hierin duidelijk is.
Wij snappen dat dit een ingrijpende beslissing is, zeker ook omdat een groot deel van onze vaste (en oprecht zeer gewaarde) klanten betalen met PayPal. Misschien jagen wij hiermee ook wat mensen weg, maar dit lijkt ons de beste oplossing na alles wat is gebeurd. Dit voorkomt ook dat de prijzen van producten omhoog gaan, om zelf de PayPal marge op te vangen.